بسم رب الشهداء و الحریه
تپیدن در خون و نوشیدن جام شیرین شهادت طریقی شناخته شده و پذیرفته شده ایست که ملتهای آزاده در طول تاریخ بارها با آغوش باز به استقبالش سینه گشودهاند و طعم خوشایند و ماندگار آن را نسل به نسل به یادگار سپردهاند. قامت استوار درخت آزادی جز با خون پاک باختگان و فرزندان میهن به ثمر نخواهد نشست و روشن است که «خون» حداقل بهای آزادی است که قهرمانان و تاریخ سازان ملتها به وضوح آن را فریاد کردهاند:
یاد آزادیست گلزار اسیران قفس
زندگیگر عشرتی دارد امید مردن است
کسانیکه در شرایط تاریک و یأس آور زمانۀ ما از آسایش و حیات دنیوی خود ایثارگرانه گذشتهاند و پرچم آزادی میهن از اشغال بیگانگان را به اهتزاز درآورده اند، فرهیختگان آگاه و رشیدی هستند که خود را وقف ملت و میهن نموده و از ایستادگی در برابر دشمنان قسم خوردۀ فرهنگ، مدنیت و مردم خراسان زمین لحظهای تردید به خود راه ندادهاند.
در سالهایی که سایۀ جهل و ترور با تکیه بر منابع اجانب بر همهجا سایه افکنده، دم از استقامت و مقاومت کار سادهای نیست؛ اکمل و همراهانش از آن جمله رادمردانی بود که در برابر سیلی از لشکر وحشت، قد برافراشتند و روزنۀ پرنور امید را در قلب ملتی دربند گشوده نگهداشتند.
مرکز مطالعات کاربردی رودابه ضمن تسلیت این ضایعۀ المناک به ملت دردمند خراسان زمین و خانوادۀ با افتخار آن عزیزان، علیرغم روایتهای مختلف از نحوۀ شهادت آن سلحشوران چند نکتهای را قابل تأمل میداند:
۱. مدتها بود که جبهۀ مقاومت خاموش می نمود و دشمن ادعا داشت که به پیروزی مطلق بر جریان مقاومت دست یافته است. شهادت اکمل و همراهانش ثابت ساخت که ملت هنوز زنده و بیدار است و زندگی و آزادی هنوز در کوهپایهها و درههای خراسان زمین نفس میکشد.
۲. نحوۀ مواجهه دشمن بیگانه با روستائیان و مردم عادی به گونهایست که همۀ آنان را به چشم دشمن می نگرد. صد البته این برداشت دشمن از دیدگاه مردم نسبت به خودشان واقعی است و خاموشی مردم در قبال اشغال سرزمینشان از ناساماندهی است نه رضایت و تسلیم.
۳. هستند عناصر بیگانه پرستی چون حمید خراسانی که یا در تعقیب منافع زودگذر شخصیاند و یا متأثر و مفتون شعارهای پوشالی مذهبی فاشیستهای اوغانی. آنچه مهم است این فرزندان ناخلف روزگاری طعم نیش فاشیسم را خواهند چشید؛ چنانچه تاکنون هم بینصیب نماندهاند و بعضاً به مشرقی تبعید گشتهاند.
۴. این فریب خوردگان ارزشی فراتر از پیش قراولان اشغالگران و استعمارگران ندارند و از این قبیل افراد در طول تاریخ و در هر جامعهای مشهود است و مرکز مطالعات کاربردی رودابه انزجار خود را از این فریب خوردگان اعلان میدارد.
۵. دشمن شناسی و تعهد میهنی دو عنصری است که در زمانۀ فعلی بقای مقاومت را تضمین خواهد کرد و راه سلطۀ واقعی اجانب را بر مردم سد خواهد نمود. لذا توقع میرود رسانهها در این زمینه هوشیارتر و آگاهانهتر گام بردارند و در این زمینه چارهاندیشی نمایند.
۶. تاریخ ثابت کرده است که خون شهیدان بی ثمر نخواهد ماند و در پرتو جوشش آن نسلی مبارز پا به عرصۀ وجود خواهد نهاد؛ هرچند این واقعه تا ظهور رهبران جوان و مردمی به تأخیر بیفتد ولی این چشم انداز روشن و دستیافتنی است. آنچه در این میان به رسانههای عمومی مربوط میگردد جریان سازی و ایده پردازی است و تعیین و ترویج خط مشی و مقصدنمایی است. در این راستا مرکز مطالعات کاربردی رودابه خود را متعهد دانسته و از هرگونه تلاشی دریع نخواهد کرد.