نویسنده: کیخسرو باختریان
ذبیحالله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به تازگی پیام چهارده مادهای را نشر کرده که منسوب به ملاهبتالله رهبر این گروه است. این پیام بهعنوان پیام عیدی رهبر گروه طالبان نشر شده است. وزیر تحصیلات عالی گروه طالبان چندی پیش گفته بود بین حکم رهبر این گروه و حکم خداوند هیچ فرقی وجود ندارد، حکم رهبر گروه طالبان در حقیقت حکم خدا است. در این پیام عیدی نیز تأکید به اطاعت مطلق مردم از رهبر گروه طالبان شده است، درحالیکه در دین تأکید شده که مردم از خداوند اطاعت مطلق کنند. اما در این پیام عیدی گفته شده مردم از مقامات گروه طالبان نیز اطاعت کنند و از مقامات این گروه انتقاد آشکار نکنند. اطاعت مطلق از رهبر گروه طالبان در اسلام بیپیشینه است، زیرا مسلمانان حق انتقاد از خلفای راشدین را داشتند و از حضرت عمر و سایر خلفای راشدین در جلسات عام انتقاد میکردند.
اگرچه در پیام رهبر گروه طالبان تأکید شده که این گروه بر سرنوشت مردم حاکم است و امنیت آورده است، اما آنچه از محتوای این پیام میتوان بیرون کرد این استکه رهبر گروه طالبان از مردم افغانستان خیلی هراس دارد که این گروه را سرنگون نکنند. زیرا باربار به مبارزههای مسلحانه و مدنی مردم در این پیام اشاره شده و تأکید شده که هرگونه فعالیت مدنی و مبارزهی مسلحانه در برابر این گروه بغاوت است و با آنها برخورد قاطعانه و جدی صورت میگیرد.
بنابر نگرانیایکه در پیام رهبر گروه طالبان از مبارزات مسلحانه و فعالیتهای مدنی مردم افغانستان وجود دارد، دیده میشود که این گروه مبارزات مسلحانه و فعالیتهای مدنی مردم در برابرشان را گسترده و تأثیرگذار دانسته و از قیام و مقاومت مسلحانه و مدنی مردم میترسند و با وصفیکه خود را مقتدر و حاکم نشان میدهند، اما از نظر ذهنی و روانی اعتمادشان را به اقتدار از دست دادهاند و دچار چالش سلطه شدهاند.
اینکه رهبر گروه طالبان به اطاعت مطلق از خود در این پیام تأکید کردهاست، دو معنا دارد: نخست بیشتر به درگیریهای داخلی میانگروه طالبان ارتباط دارد که باید سران آنها از او اطاعت کنند. زیرا چندی پیش حقانی و ملایعقوب از رهبری این گروه طالبان انتقاد کرده بود. دوم به مردم ارتباط دارد که مردم از رهبر گروه طالبان و مقامات طالبان اطاعت مطلق کنند.
در این پیام رهبر گروه طالبان از جهان خواسته که به تصمیمهای این گروه در بارهی سرنوشت مردم افغانستان مداخله نکنند. اینکه این گروه زنان را از آموزش و شغل ممنوع کردهاند، بنام امر به معروف و نهی از منکر حقوقبشری و شهروندی شهروندان را نقض میکنند، اینکه مردم را کوچ اجباری میدهند و دهها ستم و بیعدالتی دیگر را انجام میدهند؛ از نظر رهبر گروه طالبان به امور داخلی افغانستان ارتباط میگیرند و نباید کشورهای جهان در این باره انتقاد و اعتراضی داشته باشند.
رهبر گروه طالبان در این پیام به آدرس کشورهای جهان گفته انتقاد و اعتراض کشورهای جهان در این موارد به نفع جهان نیست. اینکه در پیام گفته شده اعتراض و انتقاد از گروه طالبان به نفع جهان نیست، چه معنا دارد؟ به نظر من این یک تهدید است. اینکه طالبان بنابر ارتباطیکه با گروههای تروریستی دارند و خودشان یکی از این گروهها است، دست به اقدامهای خرابگرانه در جهان و منطقه میزنند.
از پیام رهبری گروه طالبان میتوان این نتیجه را گرفت: مشارکت سیاسی و تشکیل حکومت فراگیر پذیرفتنی نیست. حقوق بشر و حقوق شهروندان معنایی ندارد، مهم دیدگاه طالبانی استکه چه برداشتی از حقوق انسان دارند. آموزش و شغل زنان ممنوع است. کشورهای جهان در تصمیمگیریهای طالبان که چه کاری در افغانستان میکنند، مداخله نکنند و طالبان نیز بیرون از افغانستان با گروههای تروریستی دست به خرابکاری نمیزنند. این برخورد گروه طالبان در امور داخلی بیشتر مانند برخورد امیرعبدالرحمان در امور داخلی استکه از انگلیس خواسته بود در امور داخلی افغانستان هر ستمی را که او کرد، اجازه دهد و در این صورت حکومت عبدالرحمان مانند حکومت دستنشاندهی انگلیس عمل میکند. انگلیس به عبدالرحمان این اجازه را داد که با خودگامگی، زور و سرکوب حکومت کند. گروه طالبان نیز از جهان یا کشورهای قدرتمند میخواهند که بگذارند این گروه در افغانستان با خودکامگی، زور و سرکوب حکومت کنند، اما در امور منطقهای و… گروه طالبان از آنها اطاعت میکنند.